
Componisten uit de Renaissance en vroege Barok schreven muziekstukken waarbij ze, wat wij nu de ‘maat’ noemen, varieerden om zo hun muziek te verlevendigen. Voor muzikanten en zangers uit die tijd was dat appeltje, eitje om uit te voeren. Later in de Barok stapte men hiervan af en componeerde men suites of sonates met verschillende delen, die ieder hun eigen maatsoort hadden.
Zo’n ‘maatwisseling’ kun je je simpelweg zo voorstellen. Een koor loopt keurig in de maat (een, twee, in de maat, anders wordt de meester kwaad …). Dan opeens krijgt iedereen een onbedwingbare lust om eventjes te huppelen (drie kleine kleutertjes, die zaten op een hek ...). De meester ondertussen, loopt keurig door in het oude tempo en even later heeft hij iedereen weer in het gareel: een, twee, in de maat.
Tijdens ons concert kun je zo’n maatwisseling horen in een psalm van Sweelinck (1562 - 1621). Hij is een van Nederlands beroemdste en belangrijkste componisten. In het Frans zingen we Psalm 121, ‘Ik sla mijn ogen op en kijk naar de hoge bergen’: Vers les monts j’ai levé mes yeux. Vrijwel de hele psalm zingen we in vieren. Alleen bij de tekst Le secours qu’il me faut, ‘de hulp die ik nodig heb’, springen we eventjes uit de band en zingen we huppelend verder, tot de meester ons weer in het gareel krijgt en we netjes verder gaan.
Psalm 121 zingen we ook in de versie van Daan Manneke, een Nederlandse componist die onlangs tachtig jaar werd. Hij laat zich graag inspireren door de muziek uit de Renaissance. In zijn lied wemelt het van de maatwisselingen. We zingen 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10 en zelfs 12 tellen of telletjes in de maat. En onze meester maar zwaaien om ons in het gareel te houden!
Kom kijken en luisteren naar ons concert Hier en daar op 26 januari 2020 om 14.30 uur in de Lutherse Kerk in Utrecht. Daar hoort u niet alleen componisten van hier, zoals Sweelinck en Manneke, maar ook van daar, zoals de Rus Sjostakovitsj en de Noren Nystedt en Gjeilo.
[Liesbeth Jager]
Zo’n ‘maatwisseling’ kun je je simpelweg zo voorstellen. Een koor loopt keurig in de maat (een, twee, in de maat, anders wordt de meester kwaad …). Dan opeens krijgt iedereen een onbedwingbare lust om eventjes te huppelen (drie kleine kleutertjes, die zaten op een hek ...). De meester ondertussen, loopt keurig door in het oude tempo en even later heeft hij iedereen weer in het gareel: een, twee, in de maat.
Tijdens ons concert kun je zo’n maatwisseling horen in een psalm van Sweelinck (1562 - 1621). Hij is een van Nederlands beroemdste en belangrijkste componisten. In het Frans zingen we Psalm 121, ‘Ik sla mijn ogen op en kijk naar de hoge bergen’: Vers les monts j’ai levé mes yeux. Vrijwel de hele psalm zingen we in vieren. Alleen bij de tekst Le secours qu’il me faut, ‘de hulp die ik nodig heb’, springen we eventjes uit de band en zingen we huppelend verder, tot de meester ons weer in het gareel krijgt en we netjes verder gaan.
Psalm 121 zingen we ook in de versie van Daan Manneke, een Nederlandse componist die onlangs tachtig jaar werd. Hij laat zich graag inspireren door de muziek uit de Renaissance. In zijn lied wemelt het van de maatwisselingen. We zingen 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10 en zelfs 12 tellen of telletjes in de maat. En onze meester maar zwaaien om ons in het gareel te houden!
Kom kijken en luisteren naar ons concert Hier en daar op 26 januari 2020 om 14.30 uur in de Lutherse Kerk in Utrecht. Daar hoort u niet alleen componisten van hier, zoals Sweelinck en Manneke, maar ook van daar, zoals de Rus Sjostakovitsj en de Noren Nystedt en Gjeilo.
[Liesbeth Jager]